MOTOR

In november 2008 is de Picaro gehermotoriseerd. Daarbij is de Cummins, die wel erg hard ging roken, vervangen door een Doosan.
 

de oude Cummins, nog ter plaatse dag Cummins
hallo Doosan mooi nieuw
motorplaatje welkom aan boord

Toen de Cummins er uit was, is de machinekamer door een gespecialiseerd bedrijf gereinigd met ontvetter, heet water en stoom. Het afvalwater werd meteen afgevoerd door de bilgeboot.
 

cleanen de bilgeboot

Behalve een nieuwe hoofdmotor, is er ook een nieuwe hulpmotor in de machinekamer gekomen, een Mitsubishi. Deze dient als reservegenerator. De hoofdgenerator, een Lister, staat in de machinekamer voor, bij de boegschroef.
 

aansluiten generator de Mitsubishi

De nieuwe hoofdmotor voldoet aan de door de Rijnvaartcommissie opgestelde, zogeheten CCR II, emissienormen. Daarvoor bleek het oude vlak-koelingssysteem, bestaande uit pijpen onder de machinekamer, vervangen te moeten worden door een 'beunkoeler': een bundel u-vormige koperen buisjes die in een beun (een 'bak' met buitenboordwater) hangt.
 

de buitenkant van de beun de beun in het ruim
u-bundel dicht en aangesloten

Vanwege die emissie-eisen moest ook de uitlaat groter van diameter worden, en daardoor vernieuwd én verplaatst. Alle uitlaten en dempers in de machinekamer en de achterpiek zijn geïsoleerd met 'matrassen', gemaakt van steenwol met een olie- en dampdichte bekleding.
 

nieuwe uitlaten uitlaatisolatie in de achterpiek

Dempers dienen om het omgevingsgeluid van de motoren zoveel mogelijk te beperken. Om het motorgeluid binnen te verminderen staan de hoofd- en hulpmotor flexibel opgesteld, op rubberblokken. Omdat de keerkoppeling beter vast kan staan, is er een flexibele koppeling tussen de Doosan en de Twin Disk gekomen. Hiervoor moest een 'torsietrillingsberekening' uitgevoerd worden.
 

rubberblok flexibele koppeling

De Twin Disk keerkoppeling bleek bij nadere inspectie in slechte staat te verkeren en is volledig gereviseerd.
 

afgekeurd de ingewanden van de koppeling
door de lucht weer achter de motor gewurmd

Om zo weinig mogelijk geluid (trillingen) naar het interieur over te brengen zijn de uitlaten ook flexibel opgehangen, en zijn er speciale schotdoorvoeren gebruikt, met rubberen tussenringen.
 

schotdoorvoer flexibele ophanging

Ook is het machinekamerplafond voorzien van geluidsabsorberende isolatie, bestaande uit een dikke laag brandwerende steenwol, een stofdichte vlieslaag en metalen afdichtingsplaten. Daaraan voorafgaand zijn alle doorvoeren zoveel mogelijk gasdicht gemaakt.
 

de isolatoren uitlaat- en plafondisolatie

De plafondisolatie houdt ook warmte tegen, zodat we 's zomers binnen minder last zullen hebben van ongewenste vloerverwarming. Om ervoor te zorgen dat we er 's winters wel warmpjes bij zitten, is een warmtewisselaar op het koelwatersysteem van de motor aangesloten. Hierdoor wordt de centrale verwarming tijdens het varen gratis (en milieuvriendelijk) opgewarmd. Als de motor niet draait wordt het water van de cv verwarmd door een aanjager. Deze is op een thermostaat aangesloten en brandt dus alleen als de temperatuur in de roef te laag wordt.

Om nog meer diesel te besparen is op de nieuwe motor een brandstofverbruiksmeter aangesloten. Die geeft op het dashboard aan hoeveel gasolie de motor per uur en per mijl verbruikt. Daarnaast is er een nieuwe - eenhandel - regulateur in de stuurhut gekomen.
 

brandstofverbruiksmeter dashboard

Ook de hydrofoor, lichtaccu's en doucheafvoerpomp zijn tijdens de hermotorisering vervangen. Daarnaast staan er in de machinekamer nog startaccu's. Deze dienen tevens als stroomvoorziening van het tweede elektrisch stuurwerk. Beide accusets worden opgeladen door een eigen dynamo. Of, als de generator draait, door de acculader. Er is ook nog een 380-volt walstroomaansluiting gemaakt.
 

hydrofoor licht- en startaccu's

Daarnaast zijn alle buitenboordkranen vernieuwd en zijn zowat alle lens- en ballastleidingen onder de vloerplaten verlegd.

de dekwas- en ballastpomp

Omdat de nieuwe motor wat meer PK's heeft dan de oude (360 in plaats van 325) is de schroefas, die ingesleten bleek door een metalen draadje onder de afdichtingsring, ook vervangen. De schroef bleek te zwaar (mede doordat de nieuwe motor volaan 2000 toeren draait en de oude 1800), en is driemaal 'verzet'.
 

de oude schroefas de schroef wordt weer op de schroefas gemonteerd

Onder de motor is een aluminium lekbak geplaatst, waardoor eventueel lekwater en olie niet meer onder de vloerplaten terecht komen. Verder zijn er nog wat 'toeters en bellen' aangebracht, zoals een laagniveaualarmering op de gasoliebunkers.
 

motor met lekbak laagniveaualarmering

Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd en/of geregeld door Servicepunt van Look in Maasbracht, in samenwerking met Van Kessel Scheepsreparatie. Voor meer informatie: +31(0)6-10952954

print-versie